Assalamualaikum ila ikhwah wa akhowat sekalian..Ahlan wasahlan ke blog Langkahku di bumi Illahi.Semoga bermanfaat.Mulakan sesuatu dengan Bismillah dan akhirinya dengan Alhamdulillah. (^_^)

*Kalau rasa terganggu, boleh pausekan disini *

Pages

Saturday 7 July 2012

chat di fb antara laki n pmpuan??perlu ke?




بسم الله الرحمن الرحيم

 Assalamualaikum..

Haa..semua yang dikasihi..sihat-sihat belake kan?Harap-harap begitulah hendaknya.

Jump to the post tittle.

Chat antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram....

 

Sebenarnya dah biasa dah dengar pasal tajuk ni kan?Dah biasa sangat-sangat dah pun..Dah bosan pun ada bila baca pasal ni.

.Ada yang cakap,tak baik chat ngan laki kat fb kalau tak ada apa-apa yang pentingBagi lelaki pulak,ada yang cakap,eh,tak baik chat ngan perempuan kat fb....Ada jugak yang cakap,apa salahnya..bukan zina mata pun.Mana nampak muka..mana guna suara yang manja dan sebagainya.

Pendapat peribadi saya sendiri,perlu jika ada sesuatu yang penting..dan saya juga rasa tidak perlu seandainya ianya sesuatu yang kosong.

"Kosong?"macam lagu najwa latif tu kah?oh tidak..tidak..

Kosong yang dimaksudkan adalah sesuatu yang tidak berfaedah..Misalnya..

"Dah makan belum?"

"Buat apa tu?"

"Tak ngantuk lagi ke?"

"Saya rindu awak..bla...bla.."

dan yang sewaktu dengannya..Nak senang,yang tak penting semua tu lah..

__________________________________________

Kalau nak chat macam..

"Maaf,ana ada keperluan untuk mintak tolong daripada enti"------->untuk minta tolong

"Mengenai kerja grouping tu,saya..bla..bla..."---------> Mengenai urusan kerja

kalau yang ni,bagi saya,okay...Silakan..

atau..

"Maaf..boleh saya tahu ni sape?" 

Kalau yang ni,bagi saya,err..okay la..Tapi tak perlulah meleret-leret sampai "TER"tanya yang tak penting kan...Cukuplah setelah mendapat jawapan ringkas dan padat dari si penjawab itu seperti..

"Saya ......(nama sekian sekian)............."

atau

"Saya ex sekolah........"

atau yang sewaktu dengannya laa..

cukuplah tu kot...buat apa nak tahu banyak?

__________________________________________________

Kenapa?Kenapa saya cakap tak perlu nak chatting segala bagai kalau benda tu tak penting pun? 

Sebenarnya banyak sebab-sebab untuk jawab soalan kenapa tu..

sebab

*nak jaga hati..

*nak elak hati bermasalah..

*nak jauhi hati yang rosak..

*nak cegah hati daripada sakit..

*Takut pada si pemerhati yang setia..

*nak jauh dari fitnah

*tak nak bagi hati ada titik hitam

*nak elak dari zina hati

*tak nak bagi peluang syaitan gelakkan kita.

dan untuk menjawab lagi sebab-sebabnya,anda renung pada diri anda,di situ ada jawapannya.


# kalau ada perkara penting,boleh je nak berurusan...Saya sendiri menyokong kalau ianya adalah urusan penting..Islam langsung tak menghalang asalkan batas-batas itu masih terjaga...

peace no war =)

Moga Allah sayang & redha dengan kita!





sEbArKaN kEbAiKaN(^_^) ~Semoga Allah Sayang Dan Redha Dengan Kita!~

6 comments:

  1. salam... i'm blogwalking.. alhamdulillah, ilmu yang bermanfaat. teruskan berjuang fi sabilillahi taala :)

    ReplyDelete
  2. camana nak f0ll0w you ,. xd butt0n f0llow :)
    jemput ziarah
    http://ummusafaa.blogspot.com/

    ReplyDelete
  3. oraitt.. da jumpe butt0n f0ll0w , tapi line i lambat, xleh nak f0ll0w.

    ReplyDelete
  4. Post yg sangat bermanfaat.. keep it up...(n_n)

    ReplyDelete